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Duotone Windsurf Gabelbaum Silver Series 2023

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Duotone Windsurf Gabelbaum Silver Series VTS TAIL Boom

 

DETAILS - SILVER SERIES

Alle SILVER Gabeln werden in hochwertiger BONDED TECHNOLOGY aus 7075 High Tech Aluminium gefertigt. Dieser Werkstoff aus dem Bike Sport verschafft den Holmen wesentlich mehr Steifigkeit. Hinzu kommt neu die Kombination aus rundem Holm im vorderen Bereich (Haltekräfte wirken schräg nach unten, daher ist rund hier steifer) und OVAL TAIL SECTION (horizontaler Segelzug, also ist ovalisiertes Rohr hier steifer). Sie macht die komplette SILVER um ca. 30% steifer. Zusammen mit dem gehärteten Frontbogen ergibt sich eine gigantische Härte und Haltbarkeit, sodass wir 2 Jahre uneingeschränkte Garantie auf alle SILVER gewähren, sogar auf Verbiegen!
Die Wave-orientierten SILVER sind aus drei Segmenten aufgebaut und besitzen neben dem intelligenten iFRONT 2.0 Kopfstück einen einteiligen Aluminiumendbogen. Zusammen mit den RDM Holmen mit 28 mm entsteht die ideale Kombination aus Steifigkeit und Komfort. Die Biegekurve bewirkt eine gleichmäßige Zugverteilung auf Mast- und Segelhand. Die Längen 180 und 200 cm mit Performance-Biegekurve sind speziell für Freeride Segel und haben zugunsten maximaler Steifigkeit 30 mm Holmdurchmesser.
Die solide PROTECTION GRIP Beschichtung auf der Aussenseite verhindert wirkungsvoll Belagsbeschädigungen beim Aufriggen.

NEU: die gesamte SILVER Linie ist mit dem brandneuen VTS TAIL Beschlag ausgestattet. In Kombination mit den 2022er Duotone Segeln bietet der VTS TAIL Beschlag erstmals eine klare optische Anzeige für die perfekte Schothornspannung (Patent angemeldet).

 

 

TECH SPECS - SILVER SERIES

LENGTH (CM)140-190150-200160-220180-230200-250
BEND CURVENEW SCHOOLNEW SCHOOLHYBRIDPERFORMANCEPERFORMANCE
WEIGHT (KG)2.352.452.552.752.95
DIAMETER (MM)*27.527.527.529.529.5
MATERIAL7075 ALUMINUM7075 ALUMINUM7075 ALUMINUM7075 ALUMINUM7075 ALUMINUM
ADAPTER INCL.RDMRDMRDM+SDMSDMSDM
TAIL-ENDINSIDE TAIL with iTAIL
WAVE FITTING
INSIDE TAIL with iTAIL
WAVE FITTING
INSIDE TAIL with iTAIL
WAVE FITTING
INSIDE TAIL with iTAIL
WAVE FITTING
INSIDE TAIL with iTAIL
WAVE FITTING
*In Grip Area without EVA
 

KEY FEATURES - SILVER SERIES

HIGH TECH ALU

Bis heute der technischste Aluminium Gabelbaum, ausgestattet mit 7075 High-Tech Aluminium.

 

VTS TAIL fitting

Durch den integrierten optischen Indikator und die Tampen-Markierungen hast du jetzt bei jeder Session den perfekten Schothorntrimm.

OVAL-TAIL SECTION

Erhöhte Gabelbaum Steifigkeit um 30% durch ovalisiertes Rohr

PREMIUM MATERIAL

7075 Aluminium mit PROTECTION GRIP Einsatz

FRONT-END

iFront 2.0 – das leichteste Spritzguss-Frontstück weltweit

TAIL END

Innenliegendes Endstück mit iTail WAVE Beschlag

2 YEAR WARRANTY

Duotone gibt dir 2 Jahre uneingeschränkte Garantie, selbst bei Verbiegungen! - wenn
du dein Produkt Online registriert hast

 

THIS PRODUCT CO2 COMPENSATED

 

 

Boom Basics

Bend Curve: New-School/Wave vs. Classic/Race
  1. NEW-SCHOOL/WAVE CURVE
    On New School shaped booms the curve is concentrated in the first 25-30 cm while the rest of the boom is straight. This means that you don’t need to twist/bent your front hand even on smaller (wave) sails as it's still positioned within the straight part.
     
  2. CLASSIC/RACE CURVE
    Classic shaped booms have a curve ranging further back to approx. 45cm. On smaller (wave) sails this means that the front hand is twisted/bent resulting in increased fatigue or even hand-wrist pain.
    The larger the sail though the more the draft (and with it your hands) moves back so that the front hand isn't twisted anymore.
    Bigger sails also have a deeper profile. Classic shaped booms with their curve ranging further back make the boom become wider in the middle avoiding the sail touching the boom.
    Therefore classic shaped booms are still the first choice for larger sized freeride/slalom sails (6.5 and up).
Bend Curve: New-School/Wave vs. Classic/Race
 
Material: Carbon vs. Aluminium

Carbon booms are 3 to 5 times more expensive than aluminium booms. The reasons for this drastic price difference are the massive difference in the raw material prices and the fact that a carbon boom is 100% custom/hand made. 

Since carbon is a much stiffer raw material than aluminium carbon booms offer 4 essential advantages:

  1. When a gust hits your sail you need to pull hard to avoid loosing control. A softer boom bends more the harder you pull. This sideway bend results in the boom to become shorter. When the boom gets shorter the sail becomes fuller/baggy = loss of control.
    The longer the boom (180 and up) the more obvious the difference in stiffness becomes.
     
  2. Carbon booms can be made much lighter (up to 20%) while still offering at least 20% higher stiffness. 
     
  3. With carbon you can go for thinner diameters (up to 4 mm) while still offering at least 20% higher stiffness. In general the thinner the tube diameter the more comfortable it becomes to hold on to. This becomes very obvious once you go back from a thin diameter to a thicker one. 
     
  4. Carbon does not bend. Therefore a carbon boom usually lasts 3-4 times as long as an aluminium boom because any overload (crash, catapult, ..) will eventually result in a bent boom.
    Also due to the fact that carbon doesn't corrode a carbon boom requires much less care than an aluminium one. Check the condition of the ropes once in a while and worst case get the grip replaced and a carbon boom will last for years to come. 
Can I really use the complete length range of the boom?

Under usual conditions yes. But for super heavy usage you need to differentiate between carbon- and aluminium booms.

  • The worst case scenario on a carbon boom is a breakage when massively overloaded. Carbon booms do not bend though. Therefore carbon booms can be used without any limitations even when fully extended. 
     
  • Aluminium though can break and bend. Therefore a heavy rider and/or overloading (e.g. wipe-outs/catapults or landing super high jumps) might cause an alloy boom to bend when fully extended. As a guideline for really heavy (ab)use do not use the last 15-20 cm of the boom range. 

TECH FEATURES

SILVER SERIES

Duotone_Windsurfing_Booms_Silver_Series 2019
 
 

VTS TAIL

Seit 1992 sind alle unsere Segel mit VTS-Punkten ausgestattet, die zweifelsfrei die korrekte Vorlieksspannung anzeigen.
Mit der Einführung des VTS TAIL haben wir endlich auch die richtige Schothornspannung sichtbar gemacht. Dank der integrierten optischen Anzeige und Tampen-Markierungen hast du nun bei jeder Session den perfekten Schothorntrimm.

VTS TAIL

 

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Windsurf Gabelbaum

Der Windsurf Gabelbaum (Boom)
Der Gabelbaum (auch Boom gennant) ist das Verbindungsstück zwischen dem Segel und dem Surfer. Zusammen mit dem Segel und dem Mast bildet es das Rigg beim Windsurfen.  Unterscheiden kann man den Gabelbaum in , die Länge, das Material und den Durchmesser der Gabelbaumrohre, den Holmen.


Die Form des Gabelbaums:

Es haben sich über die Jahre 3 Formen herausgebildet:

  • der Freeride-Gabelbaum
  • der Race-Gabelbaum
  • der Wave-Gabelbaum

 

Je nach Bauch des Segels wird mehr Platz in der Gabelbaumform (=breitere Gabel) benötigt. Das Wave-Segel mit sehr wenig Bauch benötigt die schmalste Gabelbaumform , gefolgt von Freeride- und und den Race-Gabelbäumen. Je schmaler die Form des Gabelbaums, umso direkter der Kontakt zum Segelmittelpunkt . Dadurch erhält man ein direkteres Fahrgefühl. Als Empfehlung kann man Segel zu folgenden Gabelbäumen raten:

1) Kleine Freemove und Freestyle Segel surfen sich neben Wavesegeln bestens mit Wave-Gabeln
2) Größere Freemovesegel (ab etwa 5,0qm), Racesegel (unter ca. 6qm) und Freeride Segel eignen sich besser mit Freeride-Gabeln
3) Große Freeride, Freerace und Racessegel (ab ca. 6,5qm) sind optimal mit Race-Gabeln zu surfen


Die Länge des Gabelbaums



Auf jedem Segel findet sich auch eine Angabe zur bestmöglichen Länge des Gabelbaumes („BOOM“). Diese Angabe ist der Richtwert. Bei unterschiedlichen Windverhältnissen empfiehlt es sich aber das Schothorn stark durchzuziehen, die Länge des Gabelbaums länger einzustellen. Dies führt dazu, dass der obere Teil des Achterlieks bei Böen aufmacht und die Segelfläche für eine kurze Zeit verkleinert. Bei schwächerem Wind empfiehlt es sich das Schothorn eher weniger zu spannen um so einen größeren Segelbauch zu erreichen. Hiermit erhöht sich die Segelfläche und man gleitet früher an. Der Verstellbereich der meisten Gabelbäumen beläuft sich auf ca. 40 cm bis 60 cm Einstellbereich. Dadurch kann man den Gabelbaum für mehrere Segelgrößen verwenden. Allerdings sollte der Gabelbaum möglichst nicht in voll ausgefahren werden , da dadurch die Steifheit der Gabel nachlässt.


Das Material des Gabelbaums


Die Steifheit eines Gabelbaumes ist abhängig vom Material. Die Verschiedenen Modelle sind reine Gabelbäume aus Aluminium,, reine Carbon Gabelbäume und Hybrid Gabelbäume, bei denen Holme aus Aluminium und das Endstück aus Carbon hergestellt werden.
Aluminium Gabelbäume sind am günstigsten. Man muss jedoch auch gewisse Abstriche in der Steifheit des Gabelbaumes machen. Die stabilsten und auch leichtesten Gabelbäume sind die Carbongabelbäume.i
Der Durchmesser der Holmen
Der Durchmesser der Holmen (Rohre) beschreibt jeweils den Durchmesser ohne Belag. Meist mittlerweile bei etwa 29mm. Es gibt sie aber auch mit reduziertem Durchmesser, , meist für Freestyle und Wavesegel mit ca. 26mm Durchmesser. Diese haben allerdings durch den geringeren Durchmesser meist eine geringere Steifheit. Deshalb wird hier meist ein Carbongabelbaum genommen , damit die Steifheit wieder gegeben ist. Racegabeln haben meist einen Durchmesser von 32mm, da im Race-Bereich durch die großen Segelflächen stärkere Kräfte auf den Gabelbaum wirken.


Die Mastkompatibilität


Passt dein Gabelbaum zu deinem Mast? Es gibt Gabelbäume mit integriertem RDM Adapter. Diese sind optimal auf die Verwendung von „Skinny“-RDM ( reduced - verkleinert) Masten ausgelegt. Für andere Gabelbäume lassen sich handelsübliche „Skinny“-Adapter erwerben. Diese steckt man einfach auf den RDM Mast, um diesen an der Verbindungsstelle zum Gabelbaum auf SDM (Standard) Durchmesser anzupassen.

 

Hier z.B. eine nähere Erklärung der Unifiber Gabelbäume

Rugged aluminium and carbon windsurfing booms for comfortable, efficient sailing across all windsurf disciplinesWith kids' styles, traditional ‘R’ (regular) and modern ‘C' outline shapes - and options on tube section, grip diameter, and tail width - Unifiber have booms to suit all budgets and preferences.There are many points to consider when purchasing a new boom, whether it’s a replacement or your very first one!Let's discuss the key factors to consider when choosing a boom...

Aluminium Versus Carbon Booms

The choice between aluminium and carbon is mostly budget related. Aluminium booms generally retail between 100€ and 300€, drastically less than carbon booms.Aluminium booms are available in different constructions and configurations, all using the same grade T8 aluminium alloy. A stronger, monocoque shaped boom body provides stiffness and durability. The Heavy Duty (HD) monocoque body has increased tube wall thickness to get even closer to the stability found in carbon booms. Additionally, our booms are available as arms-only to be retrofitted to other boom heads.Carbon booms range between 500€ and 1000€. They are much stiffer than aluminium booms, so when you are sailing they deliver instant responsiveness to your rig, and help to maintain better sail profile leading to performance gains. Unifiber produces a Limited Edition (LE) carbon boom, that uses a special composite lay-up technique that optimizes cost of production, resulting in a great price to quality ratio. The rest of the Unifiber line of carbon booms represents absolute top of the line, with similar shape and parts as LE booms but using the highest spec carbon tubes to ensure best possible performance.Boom stiffness is one of the most important performance indicators. The stiffer the boom, the less deformation of the sail profile. Especially in overpowered conditions stiffer booms provide better top end control and responsiveness.

Boom Grip Diameter

The diameter of the boom tubes impacts upon comfort and stiffness. Larger diameter booms are typically more stiff, resulting in improved performance. Many people with 'average' sized hands find the most comfortable boom tube diameter to be around 27/28mm, but this is a matter for personal preference.

Windsurfing Boom Grip types

Narrow or Wide Tail

When using bigger sail sizes, typically around 6.8 and larger, it is sensible to consider a boom with a wider tail. Wide tail booms ensure the sail profile will not be disturbed when sailing with low outhaul tension, as is often the case in lighter wind conditions. In contrast, narrow tail booms - particularly if used with bigger sails - can touch and deform the sail profile, resulting in sub-optimal performance and potentially compromising sail durability.

Windsurfing boom - Narrow or Wide Tail

Boom Body Shape

Traditional 'R' shaped boom accommodate deeper sail profiles, so are particularly relevant when considering larger sail sizes. A disadvantage is that they require the mast (front) hand to have the wrist slightly bent. ‘C’ shape booms have ergonomic advantages since they allow the lead arm to take a more natural wrist position. This applies to straight line blasting, but can also make for more comfortable gybing and other manoeuvres too.

Windsurfing Boom Body Shape

Boom Body Tube Wall Thickness

When you are sailing in powered up conditions, the forces acting on your boom attempt to make it wider, and consequently shorter. A shorter boom allows the sail to balloon - which is exactly what you don't want when a big gust hits. That's why you want a stiff boom.
Increasing the boom body wall thickness increases the stiffness of the boom. Thicker wall thicknesses also make for a stronger and more durable boom. The downside of increased wall thickness is of course added weight. We rate all our booms for stiffness with a star system. One * star is least stiff; a seven star ******* rating represents maximum amount of stiffness Unifiber

Boom Head Axial Movement

Most booms are equipped with an axial moving boom head. A moving head is necessary because the angle between mast and boom is variable - depending upon the sail design, sailor's preferred boom height, and other factors.
Accommodating for this variation in boom angle - by allowing axial movement - is very important because it prevents point loading between the mast and boom head.
By evenly distributing the forces between mast and boom, the durability and reliability of both will be much increased.
A well designed axially mobile boom head will also facilitate sail rigging and boom height adjustments.

Boom Head Axial Movement

 

Boom Head Mast Diameter Compatibility

When buying a new boom check for mast diameter compatibility. Most booms will work with a Standard Diameter Mast (SDM), but might need an adapter to work with a Reduced Diameter Mast (RDM).
Some boom heads can adapt to both RDM and SDM masts, without requiring a separate adapter.
Other boom clamps don't naturally adapt to RDM mast sizes, but have removable adaptors to make this possible.
For booms that don't fit RDM and that don't include RDM adaptors, a collar type adaptor can be fitted to the mast instead, which brings the diameter up to SDM size.

Boom Adjustment Settings

Most windsurf sails quote an outhaul setting range that corresponds to the boom length setting required.
But do consider that there is slight variation in how the different sail manufacturers arrive at their recommended measurements, and the actual setting required will depends on conditions, boom height and other factors.
When using a boom at the minimum or close to the minimum setting it will add a lot of stiffness, increasing the performance of your rig.
When a boom is used near the limit of its extension range it will be less stiff. For this reason most Unifiber aluminium booms extend a maximum of 50cm, while the - inherently stiffer - Unifiber carbon booms can be extended up to 60cm.

Windsurfing Boom Adjustment Settings

Boom Tail Locking System

There are two main options for the boom tail: a wider diameter tail that goes outside the boom body, or a narrower diameter tail that goes inside.
The tail inside option allows for the length adjustment lock to be fixed at the end of the boom body - which allows for simple operation. A disadvantage is that the tail itself - being of narrower diameter - is less stiff.
The tail outside option requires a wider diameter boom tail, which adds to stiffness. A disadvantage of this system is that locating the holes for the length adjustment lock can sometimes be difficult.
For shorter sized booms the tail outside option is not offered, as the tail would interfere with the back hand during normal sailing.

 

Windsurfing Boom Tail Locking System

Boom Tail System

For quick rigging, the loop-loop-go (loop-to-loop) option is most convenient. This is the best option for medium-sized and smaller sails, and will help get you rigged and out on the water quickly!
The pulley-option provides a solution for use on booms fitted with an adjustable outhaul system. This is a great feature for bigger sails and racing.

Windsurfing Boom Tail System

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